Kaip aprašyti procesus naudojant Drakon kalbą?

Procesas aprašytas Drakon kalba

DRAKON kalba – lengvai suprantama grafinė algoritmų kalba, padedanti greitai suprasti procesus, procedūras ir veiksmus.

1980 metais Rusijai ruošiantis paleisti laivą „Buran“, buvo susidurta su problema. Skirtingų profesijų atstovai – biologai, mechanikai, inžinieriai, matematikai turėjo susišnekėti viena kalba. Kiekvienas iš jų turėjo savo simbolių sistemą, kaip ir visi skirtingomis kalbomis kalbantys žmonės. Bet tokiam grandioziniam projektui reikėjo tobulos bendros kalbos, kuri padėtų suderinti procedūras ir veiksmus 0,0001 milisekundžių tikslumu.
Kompiuterinės programavimo kalbos netiko kitų sričių ekspertams. Taigi buvo pabandyta sukurti paprastą, draugišką, lengvai visų suprantamą algortimų kalbą. Kuri leistų sudėtingiausias procedūras pateikti taip paprastai, kad visi galėtų kalbėti viena kalba.

Tai lyg nauja esperanto kalba. Tačiau drakono kalbos laukia žymiai didesnė sėkmė. Ši kalba buvo pavadinta „drakon kalba“ (pagal akronimą Дружелюбный Русский Алгоритмический язык, Который Обеспечивает Наглядность).

Net vaiką galima išmokyti skaityti „drakonų kalba“ parašytus algoritmus per 3-5 minutes. Iš pirmo žvilgsnio ji primena tradicines block schemas . Tačiau iš tiesų drakono kalba yra paremta principais ir taisyklėmis, leidžiančiomis pačią sudėtingiausią procedūrą paversti lengvai suprantamu vizualiniu paveiksliuku. Kitaip sakant, pažvelgus į schemą iš karto tampa aišku, ką reikia daryti, kaip daryti, kodėl daryti taip, o ne kitaip, ir, svarbiausia, ką daryti, jei viskas sekasi ne taip, kaip buvo planuota.

Man teko laimė pažinti ir mokytis iš paties šios kalbos kūrėjo Vladimiro Parandžanovo.

Susitikimas su šiuo žmogumi ir jo mintys, kaip pateikti informaciją patogia smegenims forma, iš esmės pakeitė mano požiūrį į vadovėlius ir mokymo procesą.

Drakon kalba leidžia pačias sudėtingiausias procedūras – tokias kaip kosminio laivo paleidimas ar atominės stoties projektavimas – paversti kiekvienam lengvai suprantamomis. Tad man kilo natūralus klausimas: ar įmanoma šį algoritmą panaudoti mokant medikus atlikti sudėtingas medicinines procedūras?

Atliktas eksperimentas viršijo visus lūkesčius. Kaip minėjau, medicinoje iki šiol nebuvo vieningos sistemos, leidžiančios paprastai ir kiekvienam studentui suprantamai pateikti medicininius algoritmus. Tačiau bendraujant su Lietuvos krizių centru, mums pavyko perrašyti medicininius algoritmus, kurie iki šiol pasaulyje buvo traktuojami kaip aukso standartas. Pačios sudėtingiausios ekstremalios medicinos procedūros tapo lengvai suprantamos. Jų galėjo išmokti net mažas vaikas.

Pritaikytoji sistema iš principo pakeitė visą gydytojų paruošimo metodiką. Bet tai buvo tik pirmas žingsnis. Tam, kad algoritmas taptų profesiniu įgūdžiu, kurį ekspertas galėtų atlikti net ekstremaliausiomis sąlygomis, mums reikėjo sukurti visą mokymų metodologiją. Tokią, kuri leistų per maksimaliai trumpą laiką gydymo algoritmus paversti automatiniais įgūdžiais.
Tam buvo pritaikytas mano sukurtas metodas, kurį pavadinau situaciniu algoritminiu trainingu. Ši metodika leido iš mokymosi proceso niveliuoti vieną esminių elementų – dėstytoją.

Kodėl nuspręsta atsisakyti dėstytojo? Ne paslaptis, kad ne visi profesionalai turi Dievo dovaną mokyti studentus. Iš vienos pusės, talentingas dėstytojas gali labai palengvinti mokymosi procesą. Iš kitos pusės, tai ne taip paprasta. Ne visiems studentams vienodai patinka visi dėstytojai. Ne kiekvienas dėstytojas pasižymi charizma. Ir ne visi sugeba suprantamai paaiškinti mokomą dalyką.

Net jei grupė aukščiausio lygio dėstytojų išmokomi vesti paskaitas pagal aukščiausią standartą, skirtingų dėstytojų grupėse galime matyti skirtingus rezultatus. Ką jau kalbėti apie finansines išlaidas, patiriamas ruošiant aukščiausio lygio dėstytojus ir apmokant jų paslaugas. Bet kuriame mokymų centre dėstytojams skirtos išlaidos sudaro didžiąją išlaidų dalį. O kartu ir problemos juos surandant, atrenkat, apmokant bei išlaikant darbo vietoje.
Taigi Lietuvos sveikatos mokslų universiteto bazėje pirmą kartą pasaulyje buvo sukurta hibridinių mokymų laboratorija, kurioje sujungtos trys metodologijos: simuliaciniai mokymai, distanciniai mokymai ir situacinis algoritminis trainingas.

Ši mokymų laboratorija dirba 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Studentai užsiregistruoja į mokymų programas internetu, susigrupuoja po tris ir ateina į laboratoriją. Čia nėra dėstytojo, tik stalai, ant kurių guli 100 000 dolerių kainuojantys manekenai. Ir kabo išmanieji ekranai, detaliai demonstruojantys visas medicinines procedūras bei kaip jas atlikti. Drakono algoritmais pateikiamos sudėtingiausios medicininės procedūros, o pluoštas medicininių atvejų aprašo skirtingas klinikines situacijas, kurias studentai mokosi spręsti.

Studentai, susigrupavę po tris prie kiekvieno stalo, rotacijos būdu keičiasi vaidmenimis. Vienas tampa mokytoju, kitas – mokiniu, o trečiasis – stebėtoju. Kiekvienas mokymosi proceso dalyvis turi check list’ą, kuriame aiškiai nurodyta, ką kiekviename žingsnyje daryti. Naudodami situacinio algoritminio trainingo metodiką ir vadovaudamiesi drakono algoritmu, jie mokosi spręsti realias klinikines situacijas.

Su kiekviena nauja situacija studentai priversti vis greičiau pereiti visus algoritmo žingsnius. Klinikinių atvejų situacijos nuolatos keičiasi: tai dingsta kraujospūdis, tai sustoja širdis. Studentai priversti be klaidų teisingai atlikti visas reikiamas procedūras. Jie treniruojasi tol, kol išmoksta per minimalų laiką atlikti sudėtingiausias procedūras, nežiūrėdami į algoritmą. Kitaip sakant, nauji sudėtingi įgūdžiai tampa automatiniais, studentas sugeba teisingai atlikti visas procedūras net nemąstydamas apie tai, ką daro. Galų gale, kai visi studentai suformuoja atitinkamą įgūdį, daromas vaizdo įrašas, o rezultatai siunčiami vertinimo komisijai, kuri gali būti už tūkstančių kilometrų.
Atlikus tyrimus ir palyginus šį metodą su kitu pripažintu metodu, naudojamu Amerikos medicinos profesionalams ruošti, paaiškėjo, kad be dėstytojo reikiami įgūdžiai susiformuoja žymiai greičiau. O naudojant specifinę intervalinių pakartojimų sistemą, šie įgūdžiai ilgam užfiksuojami ilgalaikėje atmintyje.

Vadinasi, pagerėja ne tik mokymosi kokybė, bet ir atpinga pats mokymasis. Sėkmingai įgūdžius įgijusių studentų dalis išauga iki 97 procentų. Panašios laboratorijos buvo sukurtos Kazachstane. Klinikose, kurių akušerijos ir ginekologijos skyriuose buvo įdiegta ši metodika, naujagimių ir gimdyvių mirtingumas nestandartinių gimdymų metu sumažėjo 70 procentų.

Pirmosios hibridinės tokio tipo laboratorijos pradėjo veikti ir Amerikoje. Šiuo metu atliekami išsamūs moksliniai tyrimai, ir pirmi jų rezultatai atrodo labai įkvepiančiai.

Nuoširdžiai dėkoju Krizių tyrimo centro direktoriui Pauliui Dobožinskui ir jo komandai, kurie sutiko išbandyti kaskadinio mokymosi principus. Be jų entuziazmo ir atsidavimo vargu ar šie principai būtų pritaikyti medicinoje. Dėkoju Kauno klinikų Akušerijos ginekologijos skyriaus vedėjai Rūtai Nadišauskienei už palaikymą ir pastangas diegiant ergonominio mokymosi principus medicinos studentų mokyme. Taip pat dėkoju V. Parandžanovui, skyrusiam daug laiko ir dėmesio tam, kad medicininiai algoritmai taptų lengvai suprantami. Labai rekomenduoju V. Parandžanovo knygas, kuriose paaiškinama, kaip išvengti klaidų, ir išdėstoma medžiaga apie drakono algoritminę kalbą.
Norinčius praktiškai išmokti drakono kalbos ar įdiegti ją savo veikloje bei versle, galiu pradžiuginti: išsamiai su ja susipažinti, įgyti praktinių įgūdžių ir gauti tarptautinį sertifikatą galite įkurtoje tarptautinėje drakono algoritminės kalbos mokykloje.

Manote, Drakon kalbą išbandėme tik medicinos srityje? Toli gražu. Dar vienas sėkmingas projektas buvo įgyvendintas mokant pardavėjus sudėtingų pardavimo procedūrų.
25 metus dirbau su įvairiomis kampanijomis, tokiomis kaip „Pepsi Cola“, „Berlin-Chemie“ ar „GlaxoSmitKlein“. Turėjau galimybę palyginti tradicinių pardavimų mokymų efektyvumą su kaskadinio mokymosi metodu. Man pačiam teko mokytis keliose sertifikuoto mokymo mokyklose („Mercuri International“, SPIN pardavimų ir pan.). Puikiai pamenu jaudinantį džiaugsmą, kuris mane užplūdo stebint profesionalius pardavėjus, perpratusius drakono algoritmą ir kaskadinio mokymosi principus. Kaip jie be mano, trenerio, pagalbos per pusę dienos sėkmingai įsisavino sudėtingiausias pardavimų derybų procedūras ir pademonstravo naujus praktinius įgūdžius nepriklausomiems ekspertams.

Jeigu norite daugiau sužinoti apie Drakon kalbą ar jums reikia mano pagalbos bei patarimų, kviečiu sudalyvauti seminare apie Drakon kalbą ir jos pritaikymo galimybes seminare apie verslo procesų supaprastinimą ir optimizavimą. Daugiau apie seminarą čia

Leave A Response

* Denotes Required Field